UTOPIA & YOUTH
EXPERIMENTATION AND RESEARCH IN CONTEMPORARY
ARTISTIC PRACTICES
Utopia as an expression of unlimited imagination and desire is a concept that has always fascinated artists. Art can see in utopia a means to lift the restrictions of reality and accomplish the free expression of its visions. Starting from this connection and its various instantiations in the history of art, this workshop deals with the multiple significations, implications and dimensions of utopia. In everyday discourse the term ‘utopia’ is usually connected with an ideal future, with what seems impossible within the confines of reality, and is thus bound to create margins for many and often contradictory interpretations. Utopias are the places of dreams and hopes for a better life, which provide an escape from an always incomplete and constraining status quo. Sometimes they involve grandiose metaphysical schemata, other times they take the form of ephemeral shelters distanced from detailed sociopolitical reflection. Always, however, their creation is based on the criticism of established (political and aesthetical) institutions and social structures. Inspiring antithetical political and artistic practices, praised but also criticized, utopia has been a focus of debate for many disciplines and approaches. By blending theoretical discussion, aesthetic reflection and the artistic work of the participants, this workshop aims at critically exploring the various interconnections between theory and praxis, vision and reality, desire and finitude, utopia and dystopia.
Utopia and Youth
Within the context of the generalised youth protests that rocked Greece last December – also gaining widespread international recognition – this year’s workshop focuses on the relation between utopian discourse and youth. A historical study of youth movements reveals that youth has always functioned as a nodal point of resistance against the socio-political status quo of the day, advancing radical political transformation and social change. This is not to say, however, that all youth mobilization has a progressive orientation; on the contrary, it has also been lured by utopias of exclusion such as the Nazi Utopia of Racial Purity. Hence, the workshop will deal in depth with youth creativity and youth violence, will examine the role of youth subcultures in social and political mobilization, focusing on both the creative as well as the destructive dimensions of youth activism.
6th Painting Studio ASFA (Athens School of Fine Arts)
Basic timetable:
2 July: arrivals
3 July – 6 July: presentations
14 - 15 July: preparation of the presentation of the work
16-17 July: show and presentations of final works
18 July: end of show - departures
Number of Participating Students: 11
Organizer-Facilitator: Vassilis Vlastaras, Visual artist, Lecturer, ASFA
Assistant Organizer-Facilitator: Maria Glyka, Visual artist.
Text of a student on the killing of a 15 year old student (from her school) by a police officer on December 2008
«Οχι, δεν διάβασα. Και ούτε θα είχα την ενέργεια να γράψω. Τα ίδια γυρνάνε στο μυαλό μου ξανά και ξανά. Πάνε πάνω από 24 ώρες που σκέφτομαι το ίδιο πράγμα. 15 χρονών, Αλέξανδρος Γρηγορόπουλος. Το είδαν οι κολλητές μου. Στη Μεσολογγίου. Τον ήξερα μόνο φατσικά. Ηξερα τους κολλητούς του όμως......Εγώ δεν ήμουν εκεί. Είχα πάει Ψυρρή. Ηξερα ότι οι άλλες ήταν Εξάρχεια. Κανείς δεν είχε βγει από την υπόλοιπη παρέα. Ισως κάτι να ήξεραν παραπάνω. Ούτε εγώ ήθελα να πάω Εξάρχεια. Είπα "θα περάσω μετά". Η Α... βρέθηκε στον δρόμο μου και ήρθε και μου 'πε "15 χρονών παιδί νεκρό στη Μεσολογγίου". Ο νους μου πήγε στους δυο Ν..., είναι οι μικρότεροι εκεί πέρα. Για τρεις ώρες μετά ζήτημα να έβγαλα δέκα κουβέντες. "Ποιος είναι;", "Πώς είναι η φάτσα του;", "Είναι ο αδελφός του Τ...;", "Δεν πιστεύω να 'ναι ο Ν...". Τα τηλέφωνα βάραγαν όλο το βράδυ από παντού. Κλείσαν τα Εξάρχεια. Τα κορίτσια ήταν ακόμα εκεί. Και εγώ δεν ήμουνα κοντά τους. Γιατί δεν ήμουν κοντά τους; Δεν ήθελα να το δούνε αυτό. Δεν ήθελα να τους σημαδέψει μια τέτοια εικόνα. Μακάρι να μπορούσαμε να κλείσουμε τα μάτια στις φρίκες, να μην αφήνουμε τον άλλον να βλέπει, για να μην βλέπει εφιάλτες. Δεν είναι όμως έτσι τα πράγματα. Δυστυχώς. Πρέπει να αντιμετωπίζουμε το διεστραμμένο ύφος του κάθε τέρατος. Ακουγα. Ακουγα για το υπόλοιπο βράδυ, τα κρατούσα μέσα μου δεν έλεγα τίποτα. Σοκ. Επαιρνα τα κορίτσια τηλέφωνο. Μου έλεγαν τι έγινε: "Πριν 10 λεπτά σε αυτό το σημείο καθόμασταν. Εσκασε ένα περιπολικό και άρχισε το παιδί να το κοροϊδεύει. Ο μπάτσος μετά από φωνές σημάδεψε από ενάμιση μέτρο απόσταση. Τρεις σφαίρες. Μία τον πέτυχε στην καρδιά. Κοίταξε επάνω και σωριάστηκε πίσω. Λίγο ακόμα κατάφερε να αναπνεύσει. Μετά; Ασθενοφόρα, Λιποθυμίες. Η Κ... έπαθε κρίση πανικού. Η Τ... έκλαιγε, οι άλλες δύο... σοκ. Και στον αέρα να κυκλοφορούν οι λέξεις: Πέθανε - Παιδί - μίσος - οργή - μα είναι νεκρός - Πέθανε σας λέω - εκδίκηση. Μετά καπνός. Σπάστε τα ΟΛΑ. Σπάστε, σπάστε να γίνει η Αθήνα μαύρη σ' ένα βράδυ. Να μην υπάρχει τίποτα αύριο. Να ξεκινήσουν όλα από το μηδέν. Πώς τόλμησε ο δολοφόνος, πώς το σκέφτηκε; Εχει χρέος να αυτοκτονήσει. Να πεθάνει με τον χειρότερο τρόπο. Να ζήσει μια ζωή μέσα από τύψεις, τη χειρότερη ζωή. Να αυτοκτονήσει. Για αυτούς που το είδαν, για τους κολλητούς του, για την οικογένειά του. Να αυτοκτονήσει αυτός και κάθε άλλος μαλάκας που μας θέλει νεκρούς. ΜΙΑ ΜΑΣ ΘΕΛΕΤΕ ΕΣΕΙΣ; ΕΜΕΙΣ 10! ΕΚΔΙΚΗΣΗ! ΟΛΑ ΕΔΩ ΘΑ ΦΑΝΟΥΝ. Κανένας από σας δεν θέλω να έχει το θράσος να με κοιτάξει στα μάτια. Μην μου μιλήσει κανένας σας. Την ασφάλειά μου πλέον εξασφαλίζουν μόνο οι φίλοι μου και αυτοί που θεωρώ οικογένεια......Με αυτή τη σκέψη κοιμήθηκα... Ξύπνησα 8. Δεν ήμουν σίγουρη για το τι συνέβαινε αλλά σηκώθηκα πήγα... κάπως μηχανικά. Βρήκα τις άλλες. Το ξέραμε όλες. Τίποτα πλέον δεν είναι ίδιο. Ούτε σε μας ούτε στον κόσμο. Δεν επέτρεψα στον εαυτό μου να κλάψει ούτε να συνειδητοποιήσει τι γινόταν. Κάθισα μαζί τους.Είδα τον Ν... τον κολλητό του. Σηκώθηκα. Τον αγκάλιασα. Δεν είπαμε τίποτε άλλο. Τον έσφιξα και με έσφιξε. Τα μάτια του ήταν πρησμένα. Γιατί Ν... μου να το έχεις δει αυτό; Το πιο σκληρό πράγμα στον κόσμο. Εσπασα. Ας καιγόταν όλη η Αθήνα, ας γινόντουσαν όλα μαύρα, δεν με νοιάζει. Δεν πρέπει να υπάρχουν τέτοια πρόσωπα. Δεν πρέπει να υπάρχουν τέτοιες σκέψεις. Η πορεία ξεκινά. Αποφασίζουμε να πάμε μαζί με την Ρ......Δεν άργησαν οι ηλίθιοι να ρίξουν χημικά. ΚΑΛΑ ΔΕΝ ΝΤΡΕΠΕΣΤΕ; Τα παιδιά καίγαν, καίγαν, καίγαν. Καπνοί παντού. Και εμείς τρέχαμε. Πατησίων, Αλεξάνδρας, στενά, στενά κι άλλα στενά. Μας κυνηγά διμοιρία. Ποιον κυνηγάς ρε; κάτσε στα αυγά σου! Αυτή η μέρα είναι για τον Αλέξανδρο. Κάνε πίσω επιτέλους......Τρέξιμο, τρέξιμο. «Μπαίνουμε μέσα στα Εξάρχεια». Βρήκαμε κάποιους δικούς μας. Και εκεί βρεθήκαμε ξαφνικά. Στο σημείο. Στη Μεσολογγίου και η Ρ... πάγωσε. Και από πίσω να μας ακολουθούν. Ε, όχι και εδώ ρε. Γιατί πατάς εδώ; Την πήρα από το χέρι να την κάνω να τρέξει......Μέσα σε όλους τους καπνούς η Ρ... τρέχει πίσω από τους ΜΑΤάδες και ουρλιάζει: "Είμαι 17! Σκοτώστε με! Αντε! Δολοφόνοι". Ρ..., φύγε έρχονται από στενά. Τρέχει. Η συνέχεια έχει σημασία; Δε νομίζω. Απλά περνάνε οι ίδιες σκέψεις από το μυαλό μου... Σε τι κόσμο μεγαλώνουν τα παιδιά; Γιατί μας θέλουν νεκρούς; Δεν θέλω να ξαναγίνει αυτό. Πώς θα αντιδράσω; Πώς θα τους κάνω να μετανιώνουν που γεννήθηκαν; Πώς θα κάνω τον κόσμο να καταλάβει; Γιατί με θέλουν νεκρή; Εκεί ήταν που γύρισα σπίτι. Και η μόνη ασφάλεια ήταν η αγκαλιά της μάνας μου. Και έκλαιγα, έκλαιγα μέχρι σήμερα. Ασε με τώρα μη μου μιλάς. Τίποτα δεν είναι ίδιο, απλά άσε με να κλάψω. Και μη με κοιτάξεις στα μάτια γιατί η θλίψη μου θα γίνει οργή».
Proposed Bibliography on Youth
Amit-Talai V. and Wolff H. (1995), Youth Cultures: A Cross Cultural Perspective, London: Routledge.
Angel W. (1990), Youth Movements of the World, Harlow: Longman.
Boren M.E. (2001), Student Resistance-A History of the Unruly Subject, London and New York: Routledge.
Brown S. (2005), Understanding Youth and Crime, Maidenhead: Open University Press.
Cavalli A. and Galland O. (1995), Youth in Europe, London: Pinter-A Cassel Imprint.
Chisholm L. and Kovacheva S. (2002), Exploring the European Youth Mosaic, Strasbourg: Council of Europe Publishing.
Cohen P. (1997), Rethinking the Youth Question, Basingstoke: MacMillan Press.
Coleman J. and Hendry L. (1996), The Nature of Adolescence, London: Routledge.
Craig S. and Bennet S.E. (1997), After the Boom-The Politics of Generation X, London: Rowman & Littlefield Publishers.
Epstein J. (ed) (1998), Youth Culture: Identity in a Post-modern World, Malden Mass: Blackwell.
Fornas J. and Bolin G. (eds) (1995), Youth Culture in Late Modernity, London: SAGE.
France A. (2007), Understanding Youth in Late Modernity, Maidenhead: Open University Press.
Frank T. (1997), The Conquest of Cool, Chicago: The University of Chicago Press.
Hall S. and Jefferson T. (eds.) (2006), Resistance Through Rituals, Abingdon: Routledge.
Hodkinson P. and Deicke W. (eds) (2007), Youth Cultures: Scenes, Subcultures and Tribes, London: Routledge.
MacDonald R. (ed) (2000), Youth, the ‘Underclass’ and Social Exclusion, Abingdon: Routledge.
Miles S. (2000), Youth Lifestyles in a Changing World, Buckingham: Open University Press.
Mizen P. (2004), The Changing State of Youth, Basingstoke: Palgrave MacMillan.
Muncie J. (2006), Youth and Crime, London: SAGE.
Nava M. (1992), Changing Cultures-Feminism, Youth and Consumerism, London: SAGE.
Roche J., Tucker S., Thomson R. and Flynn R. (eds.) (2005), Youth in Society, London: SAGE.
Savage J. (2007), Teenage-The Creation of Youth 1875-1945, London: Chatto & Windus.
Wallace C. and Kovatcheva, S. (1998), Youth in Society-The Construction and Deconstruction of Youth in East and West Europe, Basingstoke: Palgrave.
No comments:
Post a Comment